dinsdag 23 januari 2018

Heeft Harry van Bommel iets gehad met Lilian Marijnissen?

Harry van Bommel gaat weg bij de SP. Dat verbaast me helemaal niks.
Deze zomer sprak ik hem nog op een terrasje in de buurt van de Artis, hij  vertelde me
dat hij nu een carriere in de wereld van de internationale organisaties ambieerde.
Harry is altijd al een buitenbeentje in de SP geweest. In zijn  jonge jaren stond hij bekend als womanizer en als buitenland woordvoerder was heeft hij namens de SP continu
de globe rondgetrokken om de   meest vreemde uithoeken om zich door verwante
politieke partijen in de watten te laten leggen.
Hij was meer op reis dan thuis, had ik de indruk.
Hij had dan wel heel linkse praatjes en was een toffe gozer, maar dat heeft hem nooit
verhinderd om ook van het leven te genieten en om naast de strijdpunten van de SP
zijn eigen agenda  uit te voeren.
Een grote schare veroveringen heb in de loop der jaren voorbij zien trekken, en talloze
malen heb ik meegemaakt dat hij  inbelde in een tv programma vanuit een exotische
bestemming, ongetwijfeld met een koele longdrink in de ene hand en de lokale
schoonheid in de andere. Hij had in het politieke wereld de bijnaam Dirty Harry,  
en volgens mij genoot hij van die geuzennaam. Dat hij zich in de wereld van de SP,
nog immer volgens  principes van voorzitter Mao geleidde partij, heeft kunnen
handhaven is sowieso een knap staaltje evenwichtskunst.
Maar nu gaat hij  weg, er is een nieuwe generatie de macht binnen die partij
heeft  gekregen via slinkse machinaties van de grote leider Jan Marijnissen, die nog steeds
op de achtergrond aan de touwtjes trekt, zijn dochter de baas heeft gemaakt en
een nieuwe voorzitter liet aanwijzen.
Die nieuwe voorzitter verklaarde dat Harry niet zomaar even zijn lidmaatschap kon
opzeggen, wat dacht ie wel, waarbij ik toch eventjes het idee kreeg dat we hier misschien
met een enge sekte te maken hebben.
Zou Harry vroeger iets gehad hebben met Lilian Marijnissen, en werd ie daarom uit de
wind gehouden, vraag ik me nu heel naïef af?
Of juist niet?
En wil ie daarom niks zeggen?
Maar dit terzijde.
Die Lilian begon in haar eerste speech als partijleider met gebruik van het begrip
roverskapitalisme, en wilde  op jacht naar de PVV stemmers.
Als dat  maar goed afloopt.
Hoe dat afloopt met Harry van Bommel en het opzeggen van zijn lidmaatschap weet ik niet,
maar de eerste stap in een internationale carriere heeft hij al gezet.
Hij heeft inmiddels  een baan in Zwolle.
Good luck Harry.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten