Parijs is het mooiste meisje van de wereld. Deze nogal chauvinistische tekst komt uit het lied “Paris sera toujours Paris” en tekent het zelfbewustzijn van de franse hoofdstad. Een stad die een magnetische aantrekkingskracht heeft. Maar Parijs is ook een arrogant meisje, met haar eigen nukken en grillen en ze laat zich moeilijk veroveren.
Miljoenen toeristen bezoeken haar jaarlijks en vergapen zich aan haar schoonheid. Vorige week was ik een van hen.
Arriverend op Gare du Nord werd ik gelijk met de realiteit geconfronteerd.
In Parijs heerst de noodtoestand. Paspoortcontrole. Overal politie. Legerpatrouilles.
Bij bezoek aan de Orangerie, waar ik de waterlelies van Monet wilde bekijken, werden tassen en jassen gecontroleerd als ware het een vliegveld.
Gelukkig was de vrouw die de kaartjes controleerde weer ouderwets arrogant en kortaf. En de schilderijen, gemaakt als troostende schoonheid tegen het zinloze geweld van de eerste wereldoorlog zijn prachtig. Eerst hebben de Parijzenaars er 60 jaar de neus voor opgehaald en werden ze nauwelijks bezocht, maar sinds de jaren 90 van de vorige eeuw worden ze eindelijk erkend als meesterwerk.
Veel Nederlandse kunstenaars en avonturiers zochten eeuwige roem in de boezem van Parijs en vestigden zich er.
Mata Hari, Remco Campert, Simon Vinkenoog, Joris Ivens, Kees van Dongen, Karel Appel en recenter Adriaan van Dis. De lijst is lang.
Sommigen proefden er de zoet smaak van het succes, anderen leden honger, verkommerden op tochtige zolderkamers, werden afgewezen en keerden gedesillusioneerd het mooist meisje de rug toe.
Mensen van buiten, gelukszoekers, immigranten en toeristen worden door de echte Parijzenaars als de barbaren gezien en vaak ook zo behandeld.
Karel Appel zei het zo :”Ik ben een barbaarse schilder in een barbaarse tijd”.
Maar eigenlijk zijn die Karel Appel en al die talloze anderen die naar de gunsten van het mooiste meisje dingen geen barbaren maar watjes.
Waar echte barbaren toe in staat zijn zijn heeft Parijs de laatste jaren meegemaakt. Met oproer in de banlieus van enkele jaren terug en terroristische aanslagen van 2015.
Dat zijn lelijke littekens die de barbaren aan het mooiste meisje toebrachten.
Maar littekens of niet, ze blijft zichzelf. Mooi, hooghartig, arrogant en moeilijk te veroveren
Want “Paris sera toujours Paris”.
En het is maar dat U dat weet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten