maandag 18 december 2017

De beerput van de Buma/Stemra

Deze week kreeg ik de royalty’s voor het afgelopen jaar over mijn werk als muzikant,
tekstschrijver en componist uitgekeerd door de Buma/Stemra.
Ooit ben ik in een ver verleden lid geworden op advies van  Leo L. waarmee ik toen  samenwerkte en een iedere maand een nummer
produceerde voor een televisieprogramma dat ik toen maakte onder de titel “Big City”.
Eventjes  ben ik trots. Een geldelijke beloning voor al die prachtige muziek en geweldige teksten al die ik al jarenlang  maak.
Tot ik het schandalige bedrag zie waarmee ik afgescheept wordt.
6 euro en 45 cent dit jaar.
En ik herinner me dat Leo L. in die tijd lange en vruchteloze telefoongesprekken en correspondentie met de Buma/Stemra
voerde over onze royalties.
Waarin hij met een kluitje het riet in werd gestuurd.
Terwijl ik wel aanzienlijke bedragen per jaar moest afdragen voor het gebruik van andermans muziek in alle programma’s die ik
in de loop van tientallen jaren heb gemaakt aan die Buma/Stemra, waarbij nooit werd gevraagd om welke collega’s het ging.
Maar betalen moest ik.
Dit ruikt naar oplichting, corruptie, omkoping, verduistering en geld dat verdwijnt in grote zwarte gaten.
Daar zou een onderzoeksjournalist eens in moeten duiken.
Reken maar dat er een beerput opengaat.
Ik ben  te arm om een advocaat in te huren om een zaak tegen die gasten aan te spannen, en helaas heb ik geen vrienden
die voor de gezelligheid lid zijn van een motorclub en me kunnen helpen bij het voeren van een verhelderend gesprek, dus sta ik machteloos.
Met nostalgie kijk dan nog maar eens naar een van de videoclips van Leo L. en mezelf in Amsterdam Oost, kenners zullen het
bruggetje bij de Hortus Botanicus en de coffeeshop herkennen, en zwelg in zelfmedelijden https://youtu.be/BkOWHUPlLxA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten