woensdag 16 mei 2018

De vele onjuistheden van wikipedia

Wikipedia, de zogenaamde online encyclopedie is onvolledig en volledig onbetrouwbaar.
Wie de bronnen van de informatie zijn en waar zogenaamde feiten die vandaan komt is 
onduidelijk en in een ondoordringbare mist gehuld. 
Het kunnen net zo makkelijk de Russen zijn, de Bilderberggroep, de Mossad, de CIA, 
de slaafjes van Kim-Jung-Oen, Islamitische Staat of anders een stelletje anonieme digitale junkies die met holle ogen 
dag en nacht aan hun scherm zitten geketend.
Wikipedia staat vol met nepnieuws, fake news, zoals de grote leider van het vrije westen, 
the Donald, het zou noemen.
Dat weet ik uit eigen ervaring. 
Op een dag, jaren geleden, attendeerde iemand me erop dat er ook wikipedia pagina over mij
bestond.
IJdel als ik ben klikte ik die pagina even aan.
Ik schrok van wat ik daar las en constateerde vele onjuistheden, leugens en vele belangrijke 
feiten die ontbraken.
Zelfs mijn geboortejaar hadden ze verkeerd.
Ik werd op die pagina afgeschilderd als een misantroop, een revolutionair warhoofd dat altijd i
n de contramine is, een randfiguur in de marge van de maatschappij en mensenhater.
Terwijl juist wijd en zijd te goeder naam en faam bekend sta als betrouwbaar, bona fide en 
onkreukbaar, zeg ik alle bescheidenheid die mij eigen is.
Aan al mijn goede werken voor mens en maatschappij werd  achteloos voorbij gegaan.
Ik heb toen de ergste fouten eruit gehaald, maar kon dat niet afmaken, want de telefoon ging 
en als een haas moest ik weer achter een van mijn vele primeurs aan.
Er moet tenslotte brood op de plank komen.
En ik vergat die hele wikipedia kwestie.
Want laten we eerlijk zijn, zo belangrijk is het niet.
En de tijd verstreek.
Totdat ik heden ten dage, jaren later, inmiddels teruggetrokken in armoede en eenzaamheid 
levend, ik weer eens aan die wikipedia pagina, mijn wikipedia pagina, dacht en een aantal 
wijzigingen aan te brengen, onder andere over mijn daar onvermelde carrieres als rapper, 
zanger, musicus, vormgever, fotograaf, fotomodel, deskundige, talkshowgast, cabaretier, 
dagvoorzitter, columnist en nog een aantal andere falikante mislukkingen.
Ik richtte die pagina, mijn pagina geheel opnieuw in.
En wat gebeurde er?
Minuten later was de ouwe, onvolledige en onjuiste wikipedia, die ik net zo bloedig bewerkt 
en aangevuld had, pagina weer terug.
Mijn wijzigingen werden niet geaccepteerd.
Ik probeerde de daarop volgende week nog meerdere malen de wijzigingen aan te brengen, 
maar steeds bleef die oude onjuiste pagina terugkomen en werden mijn wijzigingen geweigerd.
Daar zat ik, oud en eenzaam en dan ook machteloos tegenover een stom computerprogramma.
Slachtoffer van de moderne technologie.
Op wikipedia kijk ik nooit meer, en geen enkel bericht daarop gebaseerd geloof ik nog.
En ik roep in machteloze woede tegen de wind in tegen U: geloof niks over wat er op dat
Wikipedia over mij staat.
Allemaal leugens, allemaal nepnieuws, allemaal volstrekt oncontroleerbaar en onbetrouwbaar.
En het is maar dat U het weet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten