maandag 26 september 2016

Kluizenaar uit isolement voor ontmoeting met de machtigste man van Amsterdam Oost.

Ik ben een watje. Inconsequent tot op het bot. Wankelmoedig en onzeker. Een meester in het terugkomen op eenmaal genomen beslissingen. Ik vertrouw mezelf voor geen cent. Ik zou hiervan talloze voorbeelden kunnen geven.
Vorige week overkwam het me weer. Zei ik ja op een verzoek terwijl ik mezelf  heilig had voorgenomen dergelijke aanvragen te kordaat  weigeren. Het ging over mijn deskundigheid op politiek gebied.
Meer dan drie jaar geleden werd namelijk  abrupt mijn mateloos populaire politieke programma "de raad vandaag" stopgezet. Zogenaamd wegens geldgebrek. Maar ik weet wel beter. Het had te maken met kinnesinne jaloezie en rancune. Maar ik zal U niet met de details vervelen.
Het laatste interview  was met Ivar Manuel van D66. Een prachtig staaltje vakwerk, al zeg ik het zelf. De glorieuze afsluiting van een succesvolle periode. Ik beloofde mezelf nooit meer een interview met een politicus te doen.
Ik trok mezelf terug uit het openbare leven en liet alleen nog van me horen via stukjes op Oost online. In  de mij op het lijf geschreven rol van azijnpisser, beroepsklager, zuurpruim, chagerijn en misantroop.
En nou heb ik met toch weer laten overhalen. Door de bazen van Oost online en het prachtblad dwars door de buurt dat op 5 oktober 2016 een avond organiseren in het Muiderpoort theater, 2e van swindenstraat 26,  dat is omgedoopt tot de jungle.
Een avond met muziek, literatuur, kunst, sport en een kwis. Of ik daar niet een politicus wilde interviewen? En zonder nadenken ik stemde toe, regelrecht tegen een eerder ingenomen principiƫle beslissing in, windvaan die ik ben. Ben ik er toch weer ingetrapt.
En ik moest even denken aan Michael Corleone in de film the Godfather part 3; "Just was I thought I was out, they pulled me back"
 En er was in dit geval  niet eens sprake van omkoping,  chantage, intimidatie of seksuele attenties. Het was gewoon weer een van mijn vele momenten van karakterzwakte. Een mietje ben ik. Een slapjanus. Een man van stavast ben ik zeker niet.
 Het toeval, of het noodlot zo U wilt, is meedogenloos en komt nooit alleen. Want wat bleek?  Want wie willen ze dat ik ga interviewen?
Ivar Manuel. Inmiddels de machtigste man in Amsterdam Oost. De Buurtburgemeester. De man die alle touwtjes in dit deel van de stad soeverijn in handen heeft. Oosts eigen godfather. Kijken hoe ik me die avond staande weet te houden tegenover dit politieke zwaargewicht.
https://youtu.be/S-IkWpm7TS0

Geen opmerkingen:

Een reactie posten