donderdag 29 september 2016

Simpel is het moeilijkst

Simpel is het moeilijkst. Die uitspraak citeer ik bij tijd en wijle.
Het is een citaat van de grote filosoof en vroegere Ajax linkerspits Piet Keizer, uit het boek “de Ajacieden” van Maarten de Vos,  lang geleden.
Het zou mijn levensmotto kunnen zijn.
Aan moeilijk doen heb ik een bloedhekel.
Ingewikkelde kwesties probeer ik altijd elegant te omzeilen.
Wie problemen wil maken moet niet bij mij zijn.
Opzouten.
Ik kies altijd de eenvoudigste oplossing. De makkelijkste weg. De rechte lijn. Lange halen, snel thuis.
Aan mijn hoofd geen gezeur.
Het leven is zo al moeilijk genoeg.
Ik heb respect voor mensen die het tegenovergesteld doen
De mensen die zich over ieder detail druk maken. Die blijven sleutelen tot ze het ultieme product bereiken. Mensen bij wie het altijd beter kan
De Perfectionisten. De Mierenneukers.
Laatst ontmoette ik weer zo iemand.
Ik nam een korte promo op voor een spectaculaire talkshow in de Jungle In Amsterdam oost op 5 oktober.
De eerste opname was prima. In een tijd improviseerde ik een tekst bij elkaar.  Zonder versprekingen. Dus klaar.
zelf zou ik hem gelijk op youtube gezet hebben.
Maar zo niet de videomaker die de opname deed.
De opname moest  over want er stonden een paar bejaarden in beeld.
Dus deed ik het nog een keer, om hem gelukkig te maken, want zelf was ik allang tevreden.
Prima dacht ik, zet dat dan maar gelijk online.
Maar nee, de brave man ging naar huis en vervolgens de hele avond monteren en het filmpje met allerlei beelden  opleuken.
Met geinig resultaat. Ik complimenteerde hem.
Maar nog was deze perfectionist niet tevreden.
De dag erna kreeg een nog verder  verbeterde versie.
Ik moest het filmpje drie keer afspelen om verschil te ontdekken.
Kijk, daar heb ik nou respect voor. Voor die gedrevenheid. Het tot het gaatje gaan. Tot op het bot. Het onderste uit de kan halen. Het uiterste.
Mensen die vrijwillig het leven nog zwaarder en ingewikkelder maken dan het toch al is.
Doorzetters. Bikkels. Kanjers.
Zelf zeg ik toch liever: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Dit is dat filmpje https://youtu.be/bubWImYE9Aw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten