zaterdag 25 november 2017

Myra de Rooy, Erica Terpstra en feministisch bergbeklimmen

Geregeld mag ik  komen voordragen op de radio in een programma over kunst en cultuur.
Bij dat programma schuiven altijd interessante gasten aan, die vaak van heinde en verre komen 
om hun verhaal te  vertellen.
Bijvoorbeeld Myra de Rooy, wereldreiziger, ontdekkingsreiziger avonturier en gelukszoeker, 
net terug  van een tocht met sleehonden naar de Noordkaap.
Al tientallen jaren maakt  ze extreme reizen.
Lid van de eerste en enige Nederlandse vrouwelijke Himalayaexpeditie in de jaren tachtig 
van de vorige eeuw.
Samen met 5 andere vrouwen hadden ze met gevaar voor eigen leven een hele hoge berg 
beklommen, de Chamlang, zonder mannelijke dragers en zonder zuurstofmasker en hadden ze 
15 minuten op de top verbleven.
Langer kan niet vanwege het zuurstoftekort.
Waarom mensen zichzelf dit aandoen blijft me een raadsel..
Maar stoer is het wel.
Heel stoer.
Over dit met doodsverachting uitgevoerde avontuur had ze nu een  boek  geschreven, 
geïllustreerd met indrukwekkende foto’s.
Verhaal van een onvervalste topprestatie,  feministisch bergbeklimmen, en een boegbeeld 
voor de vrouwenbeweging, en een toonbeeld voor de kracht van het zogenaamde zwakke 
geslacht, waarvoor geen berg te hoog is.
De moeder van Myra was ook een klimmer geweest, die tijdens haar zwangerschap 
nog een gevaarlijke expeditie had ondernomen, en dat was het moment dat Myra besmet was 
geraakt met het klimmersvirus.

Ze gaf me haar kaartje, en daaruit bleek dat ze  nog geen 100 meter bij mij vandaan woont.
Bijna buren zijn.
Nu kijk ik altijd naar dat adres als ik er langsfiets.
Ik zie daar nooit beweging, en zelfs in deze donkere tijden brandt er nooit licht.
Vast weer op avontuur, ver weg van die veilige buurt in ons mooie Amsterdam denk ik dan.

https://youtu.be/tSNoUXo_4LM

Geen opmerkingen:

Een reactie posten