zondag 4 januari 2015

Gouden jaren

Zaterdagmiddag was ik aanwezig bij een lezing van Annegreet van Bergen over haar boek "Gouden Jaren". De professor die haar introduceerde sprak over "Gouden Bergen". Het boek gaat over de veranderingen in het dagelijks leven die zich de afgelopen halve eeuw hebben voltrokken. We zijn 4 keer zo rijk en leven in een ongekende luxe en rijkdom, vertelde de schrijfster. Die gedachte vervulde haar met geluk en blijdschap.
Net daarvoor had ik allemaal kwade stukken gelezen op het internet. Over onze tradities die onder vuur liggen. Over regeringsmaatregelen die ons in de armoede gaan storten. Over de islam. Over relatieproblemen Over onze privacy. Internet. Facebook. De zaak Demmink. Neerstortende vliegtuigen. Belastingverhoging. Accijnsverhoging. Afgeschafte toeslagen.
En ik dacht: Je kunt alles positief bekijken en een roze bril opzetten als Annegreet, of je kunt klagen zeuren, zeiken als azijnpisser of reaguurder. Vrolijk en gelukkig zijn op kwaad en verbitterd. Aan mij de keus.
Daarna heb ik me erg kwaad gemaakt op de weerman. Want het regende en dat had hij niet beloofd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten