donderdag 4 augustus 2016

We worden doodgegooid met Rio de Janeiro

Augustus 2016. Olympische Spelen in Rio de Janeiro. 
Brazilië, een land ver weg, met schietpartijen, achterbuurten, criminaliteit,
losse zeden en de samba, de bossa nova en voetbal.
Als je de tv aanzet gaat het erover. De kranten staan er vol mee.
Op de radio gaat het over niks  anders. Showbizprogramma's doen opeens aan sport. Nieuwsprogramma's doen nog meer aan sport dan  normaal (en normaal doen ze al teveel ).
Kranten, tijdschriften, reclameblaadjes, Allemaal olympische koorts. Er komen boeken uit. Kledinglijnen. Supermarktproducten. Sambafrikadellen. Bossa worstebroodjes. Speciaal bier.
Sterke drank. Braziliaanse drugs. De lijst producten kent geen einde.
We worden ermee doodgegooid.
Ik vul een klein hoekje in een lokaal radioprogramma  met  ter zake doende meningen
en oplossingen oor de wereldproblematiek (zolang ze het  tolereren, dat blijft afwachten).
In dat programma (maandag 15.00-17.00 bij radio Amsterdam FM) ging het afgelopen week
over Rio.
Omdat ik er toch was, heb ik gelijk een kort filmpje gemaakt met een schrijver
die alle ins en outs van Rio kent. Lekker meesurfen op een massaal media evenement.
Mijn bijdrage aan de Rio informatie overkill.
Ik kreeg het boek "Echo's uit Rio de Janeiro" ook nog eens kado.
Voor mij zijn die spelen gelijk  een succes, want een kinderhand is gauw gevuld.
Op straat merk je weinig van dat geldverslindende sportspektakel.
De enige plek bij mij in de buurt waar je iets over Brazilië hoort is het Tropenmuseum.
Maar de  olympische spelen volgen ze daar ook niet.
https://youtu.be/MlWVUId7-pY

Geen opmerkingen:

Een reactie posten