zaterdag 21 januari 2017

De thuisblijvers hebben gelijk

Dezer dagen denk ik veel aan Frits van Turenhout, een legendarische televisie presentator 
uit de vorige eeuw wiens woorden in mijn geheugen gebeiteld staan
Dat komt  door een groot probleem waar ik mee te maken heb met als gevolg slapeloze nachten, 
stemmingswisselingen en nervositeit.
Die vraag die als een zware schaduw over mijn leven hangt.
Waarheen ga ik dit jaar op vakantie?
Tien of vijftien jaar geleden werden nog reizen overal heen aangeboden. 
Een citytrip naar Damascus, een rondreis langs de opgravingen in Libië of een trektocht
door Mali, het behoorde allemaal tot de mogelijkheden.
Nu kun je nergens meer zonder risico heen.
Die hele zandbak in het Midden Oosten en Noord Afrika is een oorlogsgebied. 
Zuid Europa en met name Griekenland, de Balkan en Italië worden overspoeld met 
asylzoekers.
Turkije,Tunesië en Egypte hebben te maken met burgeroorlogen, bomaanslagen, 
ernstige ongeregeldheden en dictatoriaal bestuur, met wilkekeurige arrestaties en 
meedogeloos politiegeweld.
Heel West europa wordt geteiterd door terrorisme.
Ieder moment kan een bom afgaan of een verwarde man in een vrachtauto 
op het publiek inrijden. 
In de Verenigde Staten loop je overal de kans in een schietpartij terecht te komen en voor het minste of geringste wordt je er jarenlang onder ellendige 
omstandigheden  in de gevangenis gegooid.
Zuid en Midden Amerika zijn in de greep van geweld door drugsbendes.
Ook Azië heeft te maken met toenemend terrorisme.
Thuisblijven is de beste optie. 
Veilig in mijn eigen postcodegebied 1018, waar het nog vredig en welvarend is.
Hier in de buurt zijn  musea van wereldklasse, geweldige cafes en restaurants,  
een uitstekende bioscoop, een heerlijke botanische tuin, een boekhandel, 
een fantastische dierentuin,  rustieke pantsoenen en talloze historische plekken.
En dan denk ik aan  Frits van Turenhout, en zijn gevleugelde woorden bij het 
voorlezen van de voetbal uitslagen “Nul nul, de thuisblijvers hadden gelijk”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten