donderdag 18 januari 2018

Storm is fijn, storm is goed, storm is een zegen

Storm is goed. Storm is fijn. Storm is een zegen. 
Ik hou van storm.
Zeker als het code rood is en het knmi je verbied naar buiten te gaan.
Heerlijk.
Ik zit lekker  binnen en kijk als een eigentijdse ramptoerist naar de televisie en surf op het 
internet, naar omvallende bomen, fietsers die tegen wind  infietsen en moeten afstappen, 
voetgangers die  omverwaaien, bomen die op auto’s vallen, bussen, treinen en trams die 
niet rijden,  
Ik kan ook erg genieten van reizigers die gestrand zijn  op stations en de schuld daarvan aan 
de NS geven, terwijl die er ook niks aan kan doen.
Op verzekeringskantoren breekt intussen paniek uit bij zoveel schade.
Hoe gaan ze nu al die claims weer afwijzen, is daar de brandende vraag, want U weet hoe 
het is met verzekeringsmaatschappijen, premies incasseren vinden ze leuk, maar schade 
vergoeden haten ze.
Ik heb ondertussen lekker allerlei vervelende verplichtingen kunnen afzeggen en zit lekker 
wisselend voor de tv of achter computer terwijl ik weemoedig denk aan alle daklozen die 
nu onder het slechte weer lijden, alle gestrande reizigers en alle bedrijven en instellingen die 
vandaag plat liggen en in de moeilijkheden zitten.
Wat gaat overigens die nieuwe minister van economische zaken aan de stormschade doen?
En wat doet het leger, waar zijn ze als je nodig hebt, zoals nu? Op vredesmissie in een of
ander onbekend verweggistan waarschijnlijk.
 Een stormpje en er blijkt  maar weer eens dat wij mensen niet meer zijn dan een zandkorrel 
in de wind.
We zijn nietig en op zo’n dag worden we weer eens gewezen op de kwetsbaarheid van 
ons bestaan en de zinloosheid van al onze bezigheden.
Ik zit ondertussen knus in mijn hol, veilig onder een dak dat al honderden jaren stand houd 
tegen weer en wind,  in ontspannen toestand en met volledige vrede met mijn armzalig bestaan wacht ik  op meer desastreus  stormnieuws en 
rampenfilmpjes.
Want storm kan mooi zijn.
Als je er maar oog voor hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten