dinsdag 2 mei 2017

Opzouten met die 2e wereldoorlog

Oorlog. 
De 2e wereldoorlog. 
We worden er in deze tijd van het jaar mee doodgegooid. 
Herdenkingen. Kransen. Optochten. Tentoonstellingen Speelfilms. Documentaires. 
Tv programma’s. Radio. Boeken. Weer nieuwe monumenten en gedenkstenen.

Het is een gigantische industrie, waar veel geld in omgaat en bloeiende bedrijven 
in stand worden gehouden met inspelen op schuldgevoelens van een onnozele bevolking, 
die zich alles laat wijsmaken. 
De 2e wereldoorlog als verdienmodel.
Ik ben daar helemaal klaar mee. 
Opzouten met die 2e wereldoorlog.  
Er worden teveel krokodillentranen over vergoten.

Ik ben ook oorlogsslachtoffer.
Als kind ben ik getraumatiseerd door mijn lieve moedertje als ik vieze dingen 
als witlof, bieten, koolraap  of ander varkensvoedsel niet wilde eten.
“Had je de oorlog maar meegemaakt” zei ze dan. 
Mijn vader, de arme man,  voormalig dwangarbeider, probeerde mij, 
zijn onhandelbare zoon in het gareel te krijgen door de te waarschuwen voor 
de verschrikkingen van de dwangarbeid, met als gevolg dat ik ooit de 
Bond voor Werkschuw Tuig heb opgericht. 
Ieder jaar  rond deze tijd komen deze traumatische herinneringen weer boven. 
Worden die wonden weer opengereten.

Ik heb die klote oorlog niet meegemaakt en ik wil daar niks mee te maken hebben, 
maar met mensen zoals ik wordt geen rekening gehouden door de herdenkingsindustrie.
Geen excuses, geen hulptelefoon, geen traumadienst en geen schadevergoeding, 
smartengeld of herstelbetalingen.
Ik sta helemaal alleen met mijn leed.
En trouwens, we zitten middenin de 3e wereldoorlog, voor zover U dat nog niet doorhad. 
De slagvelden zijn in de zandbakken van het Midden Oosten en Noord Afrika.
Met honderdduizenden doden, onvoorstelbare wreedheden ,terrorisme en grote 
vluchtelingenstomen in Europa als gevolg.
Een oorlog waar Nederland ook aan meedoet, onder de eufemistische term vredesmissie.
 Oorlog voor geopolitieke doeleinden. Olie, grondstoffen, invloedssferen. 
Om de heersende macht in het zadel te houden. Om af te leiden van de misdaden 
van  het internationale monopoliekapitaal, het speculantendom, het bankwezen en
 het militair industrieelcomplex.
En wij maar met zijn allen “nooit meer oorlog” roepen.
Tegen beter weten in.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten