maandag 29 mei 2017

Veel plezier met je slachtofferrol

“Waar komen jullie vandaan?” werd me door een hip uitziende jongere  gevraagd 
toen ik in de stadsbus van Belgrado een ritje maakte.
“Amsterdam” antwoordde ik,  “Nederland”, zeker zijnde dat ik daarmee goede sier 
zou maken.
“Bedankt voor het bombarderen van ons land” kreeg ik als antwoord.
Ik was volgens de jongere medeverantwoordelijk want Nederland is lid van de Navo, 
en die hadden flink wat bommen op hun landje geworpen, met vernielingen en doden 
tot gevolg tijdens de burgeroorlogen in wat vroeger Joegoslavië heette.
Onbegrijpelijke oorlogen van iedereen tegen iedereen met gruwelijke oorlogsmisdadendaden 
van alle partijen.
En ook op een gegeven moment bombardementen van de Navo, waarvan binnenskamers 
wordt gefluisterd dat dat was omdat de Navo 50 jaar bestond en even de spierballen 
wilde laten rollen.
Ze hebben daar in Belgrado die gebombardeerde gebouwen gewoon laten staan om de 
barbarij van de Navo te tonen.
Voor het parlementsgebouw hangt een gigantisch doek met tekst en foto’s van slachtoffers:
“”Nato killed 2500 Serbs en stole Kosovo” en “We wil never forgive you for killing our 
children”. 
Daar wordt ik door die jongere in de stadsbus dus verantwoordelijk voor gehouden.
Idioot.
Ik heb geen vliegbrevet, mijn ogen zijn sowieso te slecht zijn om op een straaljager te 
mogen vliegen, en de Navo vraagt mijn politieke beweging, de R.O.B., de Radicale 
Oppositie Beweging, nooit en te nimmer om advies.
En de Nederlandse regering ook niet, wat trouwens heel dom van ze is.
Dat ik medeverantwoordelijk ben voor bommen op Belgrado is onzin.
Het is het soort mafkezerij dat ik heden ten dage veel tegen kom.
Schuldig omdat ik als Hollander geboren ben.
Alsof ik daar wat aan kan doen.
Steeds vaker wordt ik tegenwoordig persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden 
voor al het leed op deze aardekloot in het heden en verleden.
Omdat ik een blanke man ben.
Terwijl ik aan al die misstanden part noch deel heb gehad.
Een toenemend aantal gefrustreerde mensen heeft de neiging hun persoonlijke grieven 
en wonden te wijten aan een of andere gebeurtenis in de geschiedenis en die imaginaire 
pijn  op een  willekeurig persoon van een door hen schuldig geachte groep te projecteren.
Op Iemand zoals ik.
Een oude onschuldige blanke man, die met eenieder het beste voorheeft en een rechtvaardig 
en zondenvrij leven leidt.
Als blanke man schijn ik voor alle misstanden in de geschiedenis verantwoording te 
moeten afleggen.
Dat vragen de onterecht gekwetsten in ieder geval van me.
De kruistochten, de slavenhandel, de holocaust, de acties van de Navo, het kolonialisme, 
het kapitalisme, de oorlogen in het Midden oosten, de Palestijnse tragedie, de honger in 
de derde wereld, de discriminatie van Israël, de ontoereikendheid van onze democratie, 
de onderdrukking van de vrouw, de groei van het populisme, de brexit, de verkiezing 
van Donald Trump, de vervuiling van het klimaat, de zeespiegelstijging en zo kan ik nog 
wel even doorgaan
Allemaal de schuld van de boze blanke man.
Van mij dus, volgens allerlei gesubsidieerde links radicale actiegroepen, onnozele 
journalisten, verwarde geesten en politiek bevooroordeelde types.
En ze eisen excuses, boetedoening, schuldbekentenis en schadevergoeding .
Tegen al die mensen zou ik het zelfde antwoord willen geven als ik 
De jongere in de stadsbus in Belgrado gaf: 
”Geen probleem, graag gedaan, veel plezier met je slachtofferrol”.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten