dinsdag 6 augustus 2019

de schaamte voorbij

Vliegschaamte, klimaatschaamte, meer-dan-twee-kinderenschaamte, singleschaamte, Netflixschaamte, voeg hier Uw eigen schaamte aan toe, want we worden heden ten dage om de oren geslagen met steeds meer dingen waar we ons blijkbaar voor moeten schamen.
Waar komt al dat paternalisme en die bevoogdende terminologie toch ineens vandaan?
Alsof het leven al niet moeilijk genoeg is. En duur genoeg ook trouwens.
Waarom worden mij van alle kanten zoveel schuldgevoelens opgedrongen?
Mag ik niet proberen te genieten van die paar luttele jaren die mij nog resten in dit ondermaatse?
Nee, ik ben slecht, tot het kwade geneigd, moet me schuldig voelen en boete doen is de boodschap waarmee ik allerwege om de oren geslagen wordt.
En genieten is blijkbaar de nieuwe satan.
Vroeger had je meneer pastoor die je dat aan probeerde te praten, of de meester op school, nu komen uit hoeken en gaten  allerlei grappenmakers, deskundigen, cabaretiers, betweters en columnisten die  pretenderen de wijsheid in pacht te hebben en mij via allerhande media proberen te zeggen wat ik moet doen.
Ik zou graag hier mark rutte citeren: Pleur op, (of is het pleurt op?) want ik ben de schaamte voorbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten