woensdag 4 april 2018

Amsterdam wacht op de daadkracht van Groen Links

Nu we hier in Amsterdam een college krijgen zonder die goeie ouwe VVD met zijn bier en bitterballen maar met die tuinkabouters met groen links  heb ik en vraagje.
Waarom heeft Amsterdam geen Vaporetto?  Zoals in VenetiĆ«. Waarom maakt de stad geen gebruik van haar kanalen voor openbaar vervoer? Dat is pas goed voor het milieu, de planeet, het klimaat en ons jofele mokum. Waterwegen en genoeg. Grachten. Kanalen. Sloten en slootjes. Rivieren. Het IJ.  Zodat we rustig  door onze  eigen stad kunnen varen met het GVB. Voor een normale prijs. Dat is nu onmogelijk omdat het vervoer te water in handen is van een stelletje keiharde kapitalisten.  De rondvaartindustrie met hun woekerprijzen. En die richten zich alleen op het uitknijpen van de argeloze toerist. Een machtig kartel. Monopolisten.
Stel eens voor dat aan die situatie een eind wordt gemaakt.
Stel U voor dat trams en bussen uit de stad verdwijnen. Dat al het openbaar vervoer  wordt gedaan met boten. Dan kan je bijvoorbeeld van het CS varen  naar het Tropenmuseum, en door naar de Dappermarkt, de Indische Buurt en dan IJburg en Durgerdam. Of van het Amstelstation de Amstel op naar het CS.  De mogelijkheden zij n eindeloos. Dat zou toch prachtig zijn. 
De verkeersdrukte zou afnemen. Wandelaars en fietsers krijgen meer ruimte en rust. Amsterdammers, dagjesmensen en toeristen kunnen voor een normale prijs de hele dag rondvaren, in plaats van meedogenloos geript de worden door de rondvaartpenoze.  Niemand kan nog onder de tram komen.
Maar ja, het is eerst  wachten op de rampen, de kaalslag en het ongenoegen bij de bevolking dat de Noord zuidlijn zal  brengen. Want ik voorspel een verdere verloedering van het openbaar vervoer met toenemend ongemak, langere wachttijden, meer overstappen, slechtere service en explosieve  kostenstijging voor de reizigers.
Dan zullen uiteindelijk steeds meer mensen gaan inzien dat de vaporetto de enige oplossing is.
Je hoeft alleen maar naar VenetiĆ« te gaan om de voordelen te zien. Zeker voor  Amsterdam met zijn vele waterwegen.
 De Vaporetto is de oplossing voor het openbaarvervoersinfarct waartoe de Noordzuidlijn gaat leiden. Elegant. Stijlvol.  Schoon. Milieuvriendelijk. Verkeersveilig. Geweldige PR voor de stad. En in het kielzog daarvan kunnen we  werklozen omscholen tot gondelier en een werf openen waar die gondels gemaakt kunnen worden.
Daar kan Groenlinks als grootste partij in Amsterdam echt iets tot stand brengen.
Water wordt synoniem  voor welvaart en werk. Ooit werden er schepen gebouwd op de Oostelijke eilanden, en op het Marine terrein. Recent sloot op de Hoogte Kadijk de scheepswerf Koning William voor een megalomaan woningbouw project van een projectontwikkelaar. Een diep triest moment.
Laten we die negatieve trend omkeren. Laat Amsterdam weer boten bouwen. Laat Amsterdammers weer werken op het water. Laat Amsterdam andermaal haar water en haar lotsbestemming in eigen handen nemen. Weg met de  rondvaartbootbaronnen. Geeft het vervoer te water terug aan de Amsterdammers.
Lang leven de mokumse vaporetto.
Nou alleen even wachten op de daadkracht van het nieuwe groenlinks college.
Het zal me benieuwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten